piątek, 5 lipca 2013

Nie tylko Polkom mleka nie starcza

            Jestem wielką fanką karmienia piersią. Karmienie piersią jest fantastyczne, ale początki bywają trudne albo nawet koszmarne. Moje były z tych koszmarniejszych, ale nie poddałam się chęci rzucenia tego i przejścia na radosną butelkę. Po porodzie żaden ból nie był w stanie mnie przerazić. Zresztą wszystko poszłoby sprawniej, gdyby nie MITY. Jako niedoświadczona mama wierzyłam we wszystko, co przeczytałam i usłyszałam. Dopiero przeczytanie całego Internetu poświęconego temu tematowi i doświadczenie sprawiło, że sama wiem najlepiej, a mądrości ludowe uważam za wierutne bzdury. Bzdury szkodliwe dla młodej mamy, ale jednak ciekawe. Młode mamy wciąż słyszą od swoich matek, ciotek i babek, że „mleko masz za chude!”, „mleka ci nie starcza!”. I wciąż w to wierzą. Problem dotyczy nie tylko nas, Polek, ale większości mam świata (jeśli nie wszystkich), a mity nie zawsze są takie same. Poniżej zrobiłam zestawienie mitów z różnych krajów. Wybrane kraje należą do jednego kręgu kulturowego, ale niestety, tylko te języki znam. Jak nauczę się japońskiego lub arabskiego, uzupełnię listęJ

ROSJA

  •  Karmienie piersią psuje figurę.
  •  Noworodka nie można trzymać przy piersi dłużej niż 5 minut, bo pojawią się pęknięcia.  Ja chyba nie wierzę, że można uniknąć pęknięć, ale jak ktoś zna sposób, to niech da znać- zastosuję następnym razem:)           
  •  Matka karmiąca powinna robić przerwy między karmieniami, aby pierś mogła się napełnić. Nie powinna karmić więcej, niż 6 razy dziennie.
  • Karmienie na żądanie to koszmar. Nie można cały dzień siedzieć i karmić. Można
  •  Karmienie na żądanie negatywnie wpływa na stosunki między rodzicami.
  •  Po każdym karmieniu należy odciągać resztę mleka- inaczej ono przepadnie.
  •  Na jedno karmienie trzeba podawać dwie piersi.
  • Ssanie nie mające na celu zaspokojenia głodu nie na żadnych podstaw. Pierś mamy to nie smoczek. Ciekawe, co zrobić jak dziecko nie chce się inaczej uspokoić
  •  Żołądek powinien oddychać.
  • Nocą należy spać. :D
  •  Karmiąc dziecko nocą, mama będzie tak zmęczona, że nie da rady karmić go wcale.
  •  Większość dzieci ok. 4 miesiąca sama rezygnuje z piersi, więc należy przejść na butelkę.
  •  Karmienie ponadrocznego dziecka nie służy ani dziecku ani matce.
  •  Karmienie na leżąco wywołuje zapalenie ucha.
  • Chłopca należy odstawić wcześnie od piersi, bo będzie gejem.   


BUŁGARIA

  •  Dziecko należy nakarmić dopiero 6 lub 12 godzin po porodzie, aby matka odpoczęła, a dziecko się oczyściło.
  • Ani moja mama, ani przyjaciółki nie mogły karmić, więc mi też się nie uda.
  •  Na jedno karmienie wystarczy jedna pierś. Odwrotnie jak w Rosji.
  •  Jeśli po skończeniu drugiego miesiąca dziecko nie jest karmione sokiem i przecierem owocowym grozi mu anemia i niedobór witamin, ponieważ te zawarte w mleku nie wystarczają.
  • Karmienie piersią jest drogie, ponieważ matka musi jeść specjalne produkty. Nie wiem, co za analityk to wymyślił.


Stany Zjednoczone/Wielka Brytania

  •  Dziecko potrzebuje jedynie od czterech do sześciu karmień na dzień przez pierwsze 8 tygodni, pięć do sześciu do skończenia 3 miesięcy, nie więcej niż cztery, pięć karmień do ukończenia 6 miesięcy.
  • Karmienie na żądanie sprawia, że mamie trudno jest nawiązać więź z dzieckiem.
  • Karmienie piersią sprawia, że inni członkowie rodziny nie mogą nawiązać więzi z dzieckiem.
  • Częste karmienie sprawia, że dzieci w przyszłości będą się otyłe.
  • Mama powinna myć brodawki przed każdym karmieniem.
  • Nowoczesne mieszanki są prawie tak dobre jak mleko mamy. Jak to było w pewnej znanej wszystkim kampanii reklamowej: „prawie” robi wielką różnicę.
  • Kiedy mama jest chora powinna przerwać karmienie.
  • Mama, która pali nie powinna karmić. W tym przypadku myślałam, że tak właśnie jest. Wyjaśnienie podaje, że mleko mamy niweluje negatywne skutki dymu tytoniowego.
  • Mama karmiąca nie powinna pić alkoholu. Również myślałam, że to prawda, ale mądre głowy z anglojęzycznej strony twierdzą, że troszkę alkoholu można się napić, bo minimalnie przenika do pokarmu. Twierdzą również, że zakaz picia jest kolejnym mitem, który ma utrudnić życie kobietom, które chcą karmić piersią.
  • Wcześniaki powinny nauczyć się ssać z butelki zanim zaczną pić z piersi.
  • Po wysiłku fizycznym mama nie powinna karmić.
  •  Pediatrzy i pielęgniarki mają dużą widzę o karmieniu piersią. Ten mit jest obalany na każdej anglojęzycznej stronie na którą zajrzałam. Może warto przyjrzeć się również naszej kadrze medycznej?
  • Odciąganie jest dobrym sposobem na sprawdzenie ile ma się mleka.
  • Karmienie jest zawsze wspaniałe. Ja do tego dojrzałam po dwóch miesiącach.
  • Jeśli boli, to robisz coś źle. Ja w to uwierzyłam i próbowałam wszystkiego, pomógł tylko czasJ

3 komentarze:

  1. Dużo ciekawych rad przeczytaliśmy na temat karmienia. Ciekawy artykuł, może przydać się wielu mamom. Widzimy, że masz dryg do pisania, dlatego zachęcamy do udziału w konkursie dla blogujących rodziców:
    http://beticco-baby.blogspot.com/2013/07/konkurs.html

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja stwierdziłam że karmienie jest fajne po 3 miesiącach i też pomógł przede wszystkim czas ;-)

    OdpowiedzUsuń
  3. no co kraj to inne przesądy:)
    szkoda, że o polskich mitach nie wspomniałaś, ale masz racje, niektóre z tych teorii są kosmiczne i po prostu śmieszne!!!

    ja akurat mieszkam w Anglii i tutaj prowadzę ciążę, i miałam szczęście trafić na mądre położne i lekarzy i na mądrą szkole rodzenia, gdzie właśnie bardzo duży nacisk stawia się na karmienie piersią i bardzo się do tego zachęca.

    co za ulga, że mity i przesądy sa po to, aby je OBALAĆ!!!

    pozdrowienia

    OdpowiedzUsuń